Notift: Notift, gevestigd te Groningen, KvK-nummer 81208677.
Klant: degene met wie Notift een overeenkomst is aangegaan.
Partijen: Notift en klant samen.
Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Notift.
Notift en de klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
Notift en de klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Prijzen
Notift hanteert prijzen in euro’s, exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
Notift mag de prijzen van zijn diensten en producten in op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
Notift en de klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
Notift mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
Notift moet de klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
De klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
Notift mag de prijzen jaarlijks aanpassen.
Notift zal prijsaanpassingen meedelen aan de klant voorafgaand aan de ingang ervan.
Een consument mag de overeenkomst met Notift opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 4 – Betalingen en betalingstermijn
Notift mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
De klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
De betalingstermijnen die Notift hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Notift aan de klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
Artikel 5 – Gevolgen te late betaling
Betaalt de klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Notift de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
Wanneer de klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Notift.
De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Wanneer de klant niet op tijd betaalt, mag Notift zijn verplichtingen opschorten totdat de klant heeft betaald.
In geval liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan zijde van de klant, zijn de vorderingen van Notift op de klant onmiddellijk opeisbaar.
Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Notift, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 6 – Abonnementen
De klant heeft de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten voor een bepaalde periode op de diensten van Notift. Deze periode wordt vastgesteld bij het afsluiten van het abonnement en kan variëren afhankelijk van het type dienst.
Het abonnement gaat in op de datum van afsluiting en loopt voor de overeengekomen periode. Na afloop van deze periode wordt het abonnement stilzwijgend verlengd voor dezelfde periode, tenzij de klant of Notift het abonnement opzegt met een opzegtermijn van 1 week voor het einde van de lopende periode.
Indien de klant binnen 14 dagen na het afsluiten van het abonnement besluit om het abonnement te annuleren, heeft de klant recht op een volledige restitutie van het betaalde bedrag. Na deze periode is restitutie niet meer mogelijk, zelfs niet als het abonnement wordt opgezegd voordat de periode is verstreken.
De betaling voor het abonnement dient één keer te geschieden bij het afsluiten van het abonnement en wordt niet gerestitueerd bij opzegging na de 14-daagse periode.
De klant stemt ermee in dat Notift het recht heeft om het abonnement stilzwijgend te verlengen en om het verschuldigde bedrag automatisch in rekening te brengen bij het verstrijken van elke verlengingsperiode.
Voor opzegging van het abonnement geldt een opzegtermijn van 1 week voor het einde van de lopende periode. Opzegging dient schriftelijk te geschieden per e-mail naar info@notift.nl
Artikel 7 – Opschortingsrecht
De klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 8 – Verrekening
De klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan Notift te verrekenen met een vordering op Notift.
Artikel 9 – Verzekering
De klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
Geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
Zaken van Notift die bij de klant aanwezig zijn
Zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
De klant geeft op eerste verzoek van Notift de polis van deze verzekeringen ter inzage
Artikel 10 – Garantie
Wanneer de klant en Notift een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Notift enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting
Artikel 11 – Uitvoering van de overeenkomst
Notift voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit
Notift mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de klant.
De klant moet ervoor zorgen dat Notift op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
Zorgt de klant er niet voor dat Notift tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant.
Artikel 12 – Informatieverstrekking door de klant
De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Notift.
De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
Wanneer en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Notift de betreffende bescheiden.
Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Notift redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant.
Artikel 13 – Duur overeenkomst dienst
De overeenkomst tussen Notift en de klant voor een dienst wordt aangegaan voor de van 1 maand, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of schriftelijk iets anders is afgesproken.
Na afloop van de termijn in lid 1 wordt de overeenkomst stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij de klant of Notift de overeenkomst opzegt met een opzegtermijn van 1 week.
Artikel 14 – Intellectueel eigendom
Notift behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is afgesproken.
De klant mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Notift aan anderen tonen, ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken.
Artikel 15 – Boetbeding
Wanneer de klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Notift voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
Is de klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: €1.000.
Is de klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: €5.000.
Daarnaast moet de klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
De klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
Notift mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de klant.
Artikel 16 – Vrijwaring
De klant vrijwaart Notift tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Notift geleverde producten en/of diensten.
Artikel 17 – Klachten
De klant moet een door Notift geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de klant Notift daarvan op de hoogte stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Notift hierop gepast kan reageren.
De klant moet aantonen dan de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de klant en Notift.
Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de klant niet eisen dat Notift andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 18 – Ingebrekestelling
De klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Notift.
De klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Notift ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 19 – Aansprakelijkheid klant
Wanneer Notift een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 20 – Aansprakelijkheid Notift
Notift is alleen aansprakelijk voor schade die de klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
Wanneer Notift aansprakelijk ia voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
Notift is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
Wanneer Notift aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 21 – Vervaltermijn
Elk recht van de klant op schadevergoeding van Notift vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 22 – Ontbinding
De klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Notift toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
Is de nakoming van de verplichtingen door Notift nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Notift in verzuim is.
Notift mag de overeenkomst met de klant ongedaan maken, wanneer de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Notift kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 23 – Overmacht
In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Notift door de klant niet aan Notift kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
Onder de overmacht situatie in lid 1 valt onder meer ook:
Een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
Wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen.
Stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- of telecomstoringen.
Computervirussen
Stakingen
Overheidsmaatregelen
Vervoersproblemen
Slechte weersomstandigheden
Werkonderbrekingen
Wanneer zich een overmacht situatie voordoet waardoor Notift 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Notift kan nakomen.
Vanaf het moment dat een overmacht situatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de klant als Notift de overeenkomst schriftelijk is zijn geheeld of deels ongedaan maken.
Notift hoeft in een overmacht situatie geen vergoeding aan de klant te betalen, ook niet wanneer Notift hiervan voordeel heeft.
Artikel 24 – Wijziging overeenkomst
Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de klant en Notift de overeenkomst aanpassen.
Artikel 25 – Wijziging algemene voorwaarden
Notift mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Notift altijd doorvoeren.
Ingrijpende wijzigingen zal Notift zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 26 – Overgang van rechten
De klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Notift aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Notift.
Deze bepaling geldt als een beding met goeden rechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 27 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Notift bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 28 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de klant en Notift is Nederlands recht van toepassing.
De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Notift is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de klant en Notift, tenzij de wet iets anders bepaalt.